Jipsnel.nl online vanuit de ViaData Toren

In de zomer van 2018 bracht bedrijfsgroothandel JIP een deel van haar data naar de ViaData Toren in Spannenburg. Voor het optimaal functioneren van portal jipsnel.nl, is de veiligheid en continue beschikbaarheid van data een belangrijk issue. We vroegen Ronald Terschegget van de ICT-afdeling waarom ze specifiek voor de Toren hebben gekozen en hoe de verhuizing is verlopen.

Onder de 65 medewerkers van JIP bevinden zich 10 ICT’ers. Dat zijn er verhoudingsgewijs erg veel, maar ICT is ook waar ons bedrijf grotendeels op draait. We doen alles volledig in eigen huis, zelfs het maken van alle software. Operational Excellence is voor ons daarom echt cruciaal. In ViaData hebben we een partner gevonden waar net als bij ons de klantervaring voorop staat. Dat moet ook, om net als vorig jaar ruim 20.000 klanten te kunnen bedienen.

In hoeverre heeft de locatie van de Toren voor JIP een rol gespeeld?

Zelf woon ik in Lemmer en rijd ik er dus bijna dagelijks langs. Toen we besloten een deel van onze data buiten de deur te plaatsen, was de keus snel gemaakt. De locatie is prachtig en onze data staat gewoon dichtbij. Het groene karakter van de Toren heeft overigens ook een rol gespeeld. Al onze leveranciers moeten aan strenge eisen voldoen, vooral wanneer het gaat om duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Zo hebben we op deze manier onze vervoerder geselecteerd en heeft ons kantoorpand bijvoorbeeld het verbruik van minder dan 10 huishoudens. We noemen dit ‘JIP bewust’, een concept dat 100% past bij het MVO-principe van de Toren.

Hoe snel waren jullie ‘up and running’?

Behoorlijk snel. Bij ons gaat dit soort dingen sowieso in rap tempo. Ik kan op een vrijdagmiddag iets beslissen en het op zaterdagochtend uitvoeren. Toen we besloten naar de Toren te verhuizen, zijn we in de auto gestapt om hardware uit Amsterdam op te halen, hebben we onze webserver (en dus ook de website, red.) offline gehaald. Twee uur later hebben we hem vanuit de Toren weer online gebracht. Dankzij de vlotte samenwerking met ViaData kon dat gelukkig. Ik heb rechtstreekse lijnen met de technisch consultants en kan ze altijd bellen. Jullie nuchtere, no-nonsense manier van werken past bij die van ons.

Gerelateerde klantcases:

Deel deze klantcase