Fieldservice-consultancy in de keuken van Van Wijnen

Van Wijnen is een landelijk opererend bedrijf dat vastgoed ontwikkelt, bouwt, transformeert, renoveert en beheert in de domeinen wonen, zorgen, leren, werken en recreëren. Vanuit 25 vestigingen maakt Van Wijnen zich hard voor betaalbare woningen, vitale wijken en een duurzaam bouwproces, met oog voor de generaties van morgen. 
Het bedrijf bouwt aan een eigen fieldservice-oplossing en heeft daarbij de hulp van ViaData ingeroepen. Robin Postma en Daniël Koning, beiden ervaren softwareconsultants op het gebied van fieldservice, brengen op de vestiging in Heerenveen drie dagen per week hun expertise in. Ze startten de klus in januari van dit jaar. We vroegen Robin naar het hoe, wat en waarom van deze consultancy-opdracht en naar zijn eerste ervaringen.

Van Wijnen is onze eerste klant bij wie we op deze manier consultancy bieden.

Allereerst: kun je iets meer vertellen over het onderdeel binnen Van Wijnen waarvoor jullie zijn ingezet?

“Zeker. Om in te spelen op de woningnood in Nederland, met alle maatschappelijke gevolgen van dien, bouwt Van Wijnen in Heerenveen een fabriek waarin jaarlijks zo’n 4.000 extra woningen kunnen worden geproduceerd. In de fabriek worden alle woningcomponenten gerobotiseerd samengesteld. Deze onderdelen hoeven op locatie alleen nog maar te worden geassembleerd , waardoor de woningprojecten sneller, goedkoper, schoner en zo duurzaam mogelijk kunnen worden gerealiseerd.

De woningen, compleet met steenstrips, kozijnen, ramen, warmtepompen et cetera, worden verkocht aan onder andere woningcorporaties. Automatisch komt daarbij ook een stuk onderhoud mee. En dáár komen wij als fieldservicespecialisten om de hoek.”

Wat was de vraag van Van Wijnen?

“Voor wat betreft dat onderdeel ‘onderhoud’ is Van Wijnen bezig met de implementatie van een fieldservice-oplossing. Op basis van de wens de oplossing geheel in eigen beheer te ontwikkelen en te onderhouden, hebben ze besloten te werken met de standaardoplossing van Microsoft Fieldservice.

Ik moet zeggen: in anderhalf jaar tijd hebben ze een indrukwekkende basis neergezet. Vanuit die basis willen ze nu meer de diepte in, de oplossing verder uitbouwen en optimaliseren. Voor dat stuk hebben ze hulp nodig en de expertise van ViaData ingeroepen. Met onze inmiddels meer dan twintig jaar ervaring en knowhow op het gebied van fieldservice was dat natuurlijk een hele goede én logische zet!”

Bieden jullie je expertise vaker op deze manier aan?

“In principe niet, Van Wijnen is onze eerste klant bij wie we op deze manier consultancy bieden. Normaal gesproken bestaat onze samenwerking met organisaties eruit dat we op basis van uitgebreide inventarisatie- en adviessessies onze eigen fieldserviceoplossing (Connect-It 365) implementeren.

Van Wijnen vraagt van ons een andere rol. Waar we in onze reguliere projecten werken met een oplossing die al is gebouwd, bieden we in dit traject consultancy midden in het ontwikkelproces. Kortgezegd geven we functioneel advies en leggen we functionele eisen en wensen gedetailleerd en helder uit aan de softwareontwikkelaars. Op basis daarvan gaan zij vervolgens met het ontwikkelen en bouwen aan de slag.”

Wat zijn concrete zaken waarmee jullie van Wijnen gaan helpen?

“Fieldservice gaat in de kern om het plannen van vakmensen/monteurs, onze corebusiness. Op dit moment worden werkbonnen bij Van Wijnen nog handmatig aangemaakt en worden vakmensen handmatig ingepland. Wij helpen het bedrijf met advies voor en tijdens het ontwikkelproces en met het implementeren van ‘smart planning’: een automatische, efficiëntere en klantvriendelijker manier van planning, waarbij de juiste vakman/-vrouw voor het juiste werkgebied en met de juiste uitrusting automatisch door het systeem wordt ingepland. Een volgende, daaraan verbonden stap is dat de verschillende installaties in de woningen – denk aan de warmtepompen, cv-ketels, et cetera – op basis van sensoren en IoT zelf automatisch (storings)meldingen gaan genereren, waarmee je het hele werkproces nog weer een stuk efficiënter maakt.

Met het digitaliseren en optimaliseren van de fieldservice-gerelateerde processen reduceert Van Wijnen het aantal handelingen bij de meldingenintake, stijgt het ‘first time fix’-percentage en, last but not least, realiseren ze een betere klantbeleving en een hogere klanttevredenheid.”

Wat was je eerste indruk bij Van Wijnen en wat zijn je ervaringen tot nu toe?

“Ik viel met de neus in de boter, haha. Op de eerste echte werkdag dacht ik in het kader van kennismaking virtueel aan te schuiven bij een online overleg met de productmanager en een paar collega’s. Nietsvermoedend logde ik in, microfoon en camera aan, toen ik ineens terechtkwam in een online kwartaalmeeting met de directie en 56 collega’s op m’n scherm! Een enigszins overweldigende indruk dus, haha, maar al met al een zeer interessante kennismaking met een uitermate professioneel bedrijf.

Wat zo leuk is aan deze opdracht: door een aantal dagen bij de opdrachtgever gedetacheerd te zijn, breng je niet alleen veel expertise in, maar steek je zelf ook het nodige op en bekijk je zaken vanuit meerdere perspectieven. Het is een andere manier van werken dan we zijn gewend, maar dat maakt het niet minder interessant. We laten er ook mee zien dat onze expertise verdergaat dan onze eigen fieldserviceoplossing alleen.

Ik vind het heel boeiend om op deze manier een kijkje te kunnen nemen in de keuken van een andere organisatie en eens te meer te ontdekken hoeveel een goede fieldservice-oplossing kan betekenen voor een bedrijf. En dat is precies waar wij van toegevoegde waarde zijn.”

Gerelateerde klantcases:

Deel deze klantcase

Menu