IJzersterk netwerk bij Westerman Logistics in Malmö

Al generaties lang is Westerman Multimodal Logistics gespecialiseerd in de opslag en het vervoer van goederen, met een belangrijke oorsprong in de fietsindustrie. Het dienstenpakket bestaat onder meer uit internationaal spoor- en wegvervoer, binnenlandse distributie, warehousing en value added logistics.
Eind 2021 zette het bedrijf een grote stap in haar bestaansgeschiedenis met een geheel nieuw gebouwd warehouse van 17.500 M² midden in de haven van Malmö mét inpandig treinspoor. Speciaal voor de aanleg van de netwerkinfrastructuur in de nieuwe hal reisden ViaDatisten Pieter Brinksma (teamleider projectenbureau) en Jordy Bierma (IT support specialist) naar Malmö. Ze vertellen over dit bijzondere project, tegen welke uitdagingen ze aanliepen en hoe ze deze oplosten.

Straks als alles staat, kan bij wijze van spreken met één druk op de knop alles worden ingesteld zoals bedoeld, op afstand. Dat is de kracht van Cisco Meraki.

Waarom werd ViaData gevraagd voor dit project?

Pieter: “Westerman heeft vrij recent ook een volledig nieuw logistiek centrum in Nieuwleusen laten bouwen. Hier staan duizenden pallets in opslag én zo’n 80.000 rijwielen. Het is een ultramodern warehouse met onder meer een mogelijkheid voor verwarmde opslag. Ook hier hebben wij, kort na de bouw, een volledige netwerkinfrastructuur aangelegd op basis van Cisco Meraki. En omdat dit naar volle tevredenheid verliep, heeft Westerman gevraagd om hetzelfde in Malmö te doen.”

Tegen welke problemen of uitdagingen liepen jullie aan?

Jordy: “Gelukkig verliep het project erg soepel. Er moest in korte tijd veel gebeuren, maar alles ziet er – al zeg ik het zelf – zeer netjes uit. Belangrijker nog is dat het in de praktijk werkt zoals we het hadden uitgedacht. De grootste uitdaging is namelijk dat je te maken hebt met een hal vol metalen stellingen die het WiFi-signaal drastisch kunnen verstoren. Voor het functioneren van het warehouse is het cruciaal dat alle apparatuur verbonden is via een wireless verbinding. Bij ingebruikname van de hal zullen bijvoorbeeld heftrucks rondrijden met barcodescanners. Als die niet verbonden zijn, loopt het bedrijfsproces gevaar.”

Maar daar hebben jullie dus een oplossing voor gevonden?

Jordy: “Het signaal is achteraf in verschillende plekken van de hal nagemeten. Onze collega Marcel heeft het technische ontwerp van het netwerk verzorgd, voor wanneer straks alle metalen stellingen zijn geplaatst. Sommige instellingen hebben we tijdelijk aangepast, nu het in de lege hal nog niet noodzakelijk is om zoveel ‘power’ te leveren. Straks als alles staat, kan bij wijze van spreken met één druk op de knop alles weer zó worden ingesteld als bedoeld, op afstand. Dat is de kracht van Cisco Meraki; bijna alles kan in bulk worden gewijzigd en is via een dashboard inzichtelijk gemaakt. Vanaf nu regelt Westerman het beheer zelf, met ViaData als vangnet bij vragen of gebrek aan capaciteit.”

Hoe hebben jullie het werk verdeeld en wat is er geleerd?

Pieter: “We zijn twee keer naar Malmö geweest. Eerst voor het aanleggen van het kantoornetwerk en de ‘basics’ zodat men aan de slag kon met alle voorbereidende werkzaamheden. De tweede keer was voor de bedrijfshal en alle overige configuratie. Ik leidde het project in goede banen en regelde de fysieke aansluitingen. Jordy zorgde voor het aansluiten van firewalls, configuratie, testen en meten, dat soort zaken. Jordy werkt normaal gesproken bij de servicedesk, dus voor hem was dit nieuw en erg leerzaam.”

Heel wat anders dus, Jordy, dan je werkzaamheden bij de servicedesk?

Jordy: “Normaliter sta ik onze klanten telefonisch te woord, dus dit is zeker heel iets anders. Maar we zijn een zogeheten ‘skilled servicedesk’, dus we hebben ook de technische kennis om direct bij het eerste contactmoment problemen op te lossen. Dit was natuurlijk een leuke afwisseling en wat mij betreft voor herhaling vatbaar.”

Gerelateerde klantcases:

Deel deze klantcase