Zorggroep de Stellingwerven

In november 2018 mocht ViaData aan de slag met de implementatie van haar ICT-diensten bij Zorggroep de Stellingwerven in Noordwolde. Deze organisatie biedt in de regio Zuid Oost Friesland begeleiding aan cliënten met een (licht) verstandelijke beperking en/of bijkomende psychische of psychiatrische problematiek.

De Stellingwerven is een kleinschalig, maar groeiend bedrijf met locaties in Noordwolde, Zandhuizen en Wolvega. Vanwege de groei én de komst van de AVG-wetgeving was er behoefte aan professionalisering van de ICT-organisatie. We vroegen Geralda de Vries – verantwoordelijk voor HR, Communicatie en ICT – naar haar ervaringen met de samenwerking.

Hoe zijn jullie met ViaData in contact gekomen?

Toen de behoefte ontstond om opnieuw naar onze ICT-organisatie te kijken, hebben we diverse partijen uitgenodigd om een voorstel uit te brengen. Vanwege de ervaringen van een kennis die er heeft gewerkt, besloten we om ViaData ook te benaderen. We hadden behoefte aan meer kennis en expertise om écht ontzorgd te worden op het gebied van ICT. Het gevoel was vanaf het eerste begin ontzettend positief omdat we in het complete proces zijn meegenomen naar het advies toe. Inmiddels regelt ViaData het volledige pakket voor ons, van het ICT-netwerk, infrastructuur en telefonie tot aan Office-licenties en hardware”.

Welke eisen stelt Zorggroep de Stellingwerven aan haar partners en leveranciers?

Onze harde eisen zijn dat een leverancier goed georganiseerd en ISO-gecertificeerd is. Maar, dat zijn eigenlijk meer hygiënefactoren waar je in de zorgbranche mee te maken hebt. Als dit niet voor elkaar is, kun je immers de veiligheid van cliënten en medewerkers niet waarborgen. Hier ligt wat mij betreft ook een duidelijke link met ViaData. Het is cruciaal dat een ICT-partner oog voor dit soort zaken heeft. Wat we daarnaast waarderen, is dat ViaData écht naar ons heeft gekeken, geluisterd en vervolgens een maatwerkoplossing heeft aangeboden. Onze kernwaarden transparant, betrokken en vindingrijk vinden we absoluut terug in de samenwerking met ViaData.”

Wie waren verder betrokken bij het traject?

Behalve mijzelf en mijn toenmalige ICT-collega zijn de directie en twee RvC-leden betrokken. Wij waardeerden vooral de mogelijkheid om voortdurend zaken te kunnen afstemmen in de aanloop naar de implementatie. Medewerkers die met ICT-vragen zitten, bellen nu voortaan met de ServiceDesk die altijd vriendelijk en adequaat de problemen oplost. De medewerkers van ViaData met wie ik intensief contact heb gehad – voor, tijdens en na de implementatie en migratie – zie ik als een verlengstuk van onze eigen ICT-organisatie”.

Verwachten jullie op korte termijn belangrijke veranderingen?

In het eerste kwartaal van 2019 maken we de overstap naar een nieuw elektronisch cliëntendossier (ECD), waardoor alles nóg een stukje makkelijker wordt. Dankzij de samenwerking met ViaData én het nieuwe ECD hebben we grote stappen gemaakt op het gebied van ICT en veiligheid. Uiteindelijk draait het allemaal om het optimaal faciliteren van onze begeleiders, zodat zij zich volledig op de zorg voor onze cliënten kunnen richten. Eigenlijk een stukje goed werkgeverschap dus. Trouwens wel leuk om nog even te melden: de partij die voor ons het nieuwe ECD gaat inrichten, werkt met ons samen via Microsoft Teams: plezierige samenwerkingssoftware om projectmatig en veilig in te werken, óók met externe partijen. Iets dat dankzij de implementatie nu mogelijk is”.

Toegepaste expertises:

Deel dit project

Menu