Vier overwegingen bij het inrichten van hosted telefonie

Met hosted telefonie (ook wel VoIP, hosted voice of hosted IP-telefonie), worden telefoongesprekken gevoerd over een IP-netwerk, waarbij het spraakverkeer via uw datanetwerk loopt op basis van het internetprotocol. Helemaal platgeslagen belt u over het internet. Hoewel hosted telefonie eigenlijk alleen maar voordelen kent ten opzichte van een traditionele telefooncentrale, is het belangrijk dat u zich goed laat adviseren. Lees hieronder welke overwegingen volgens ons een belangrijke rol spelen bij het (her-)inrichten van hosted telefonie voor uw organisatie.

Optimaal profiteren

Waar de mogelijkheden van een traditionele telefooncentrale beperkt zijn, is er op het gebied van hosted telefonie ontzettend veel mogelijk. Zo profiteert u onder meer van gespreksroutering, een wachtrijsysteem, keuzemenu, videobellen, conference calling en het opnemen van gesprekken. Uw medewerkers zijn altijd en overal zowel vast als mobiel bereikbaar via één nummer en dankzij nummerbehoud zijn ook uw telefoonnummers onafhankelijk van vestigingslocatie. Kies om van álle voordelen te profiteren echter wel een 100% passende oplossing en houd daarbij rekening met de manier waarop een telefoongesprek nu door uw organisatie gaat. Een voorbeeld: bij sommige VoIP-oplossingen zit de functionaliteit grotendeels verwerkt in de toestellen. Hoe flexibel is deze oplossing als een medewerker die van werkplek wisselt, niet met dezelfde gebruikersgegevens op een ander vast toestel kan inloggen?

Kostenplaatje

Een veelgehoord argument om te kiezen voor hosted telefonie is dat het veel goedkoper is. De gesprekskosten zijn inderdaad lager, u betaalt alleen voor wat u gebruikt en bovendien is onderling bellen gratis. Behalve dat u eenmalig nieuwe toestellen zult moeten aanschaffen, vergt het bovendien een relatief kleine investering. Maar wat als u recentelijk nog in uw traditionele telefooncentrale heeft geïnvesteerd en deze kosten voorlopig niet heeft afgeschreven? ViaData bekijkt samen met u de mogelijkheden en voorziet u van een eerlijk en volledig advies. Daarbij houden we rekening met zowel de kansen als beperkingen van uw huidige ICT-infrastructuur. Dit helpt u bij het het maken van een weloverwogen keuze en een vlotte implementatie.

Quality of Service (QoS)

Simpel gezegd heeft u voor het implementeren van hosted telefonie vier basiszaken nodig: een VoIP-account, telefoonnummer(s), toestel(len) en een internetverbinding. Toch ligt het implementeren van de meest optimale oplossing iets gecompliceerder. Heeft u bijvoorbeeld inzichtelijk of uw bestaande ICT-infrastructuur de zogeheten Quality of Service aankan? Veelal moeten het bestaande netwerk en de bandbreedte van uw internetverbinding worden opgewaardeerd om te kunnen aansluiten op de nieuwe technologie. Als specialist op het gebied van ICT-infrastructuur doet ViaData een grondige inventarisatie alvorens de meest optimale inrichting voor u te realiseren.

Betrouwbaarheid

Hosted telefonie wordt beschouwd als een betrouwbare oplossing omdat het spraakverkeer via het internet loopt. Mocht deze verbinding onverhoopt uitvallen, dan schakelt de telefooncentrale geautomatiseerd door naar mobiel. Wij adviseren doorgaans om een back-up te realiseren in de vorm van een zogeheten redundante verbinding. ViaData maakt voor het implementeren van deze dienst gebruik van de veelzijdige communicatieoplossingen van Rout-IT. Neem contact met ons op en kom meer te weten over alle mogelijkheden van deze dienst.