KNKB: continue beschikbaarheid en adequate ondersteuning

Als oudste Nederlandse sportbond houdt de Koninklijke Nederlandse Kaatsbond (KNKB) zich bezig met het organiseren van competities, kampioenschappen en opleidingen op het gebied van kaatsen. De aansturing van alle werkzaamheden gebeurt door een klein team van 6 vaste mensen. Voor veel kleine organisaties zorgde ‘het nieuwe werken’ sinds de coronapandemie voor grote uitdagingen met betrekking tot data-beschikbaarheid en samenwerking. Bij de KNKB speelde dat minder, want de bond verhuisde in de zomer van 2019 al haar data naar de ViaData OmniCloud. Tetman van der Meulen en Rianne Bosma-Tanghe vertellen over de ervaringen en de samenwerking met ViaData.

Alle data van de KNKB zijn ‘hoog en droog’ ondergebracht in de ViaData Toren, het veiligste datacenter van Fryslân. Dit is namelijk de plek waar vanuit de ViaData OmniCloud wordt gehost.

Thuiswerken

Hoewel er voor alle KNKB-medewerkers op het kantoor in Franeker een werkplek beschikbaar is, wordt er sinds de coronapandemie bijna alleen nog vanuit huis gewerkt. Van der Meulen: “Vanwege corona hebben we afgesproken om met maximaal 2 man tegelijk op kantoor aanwezig te zijn. Daardoor vindt bijna ieder overleg plaats via Microsoft Teams. Dit was natuurlijk even wennen, maar het werkt uitstekend en op deze manier lopen alle werkzaamheden gelukkig door. Hoewel er een aantal maanden geleden beperkt getraind mocht worden en er nog geen competitie plaatsvond, zijn we in de afgelopen periode vooral druk geweest met het uitwerken van scenario’s voor wanneer er geleidelijk aan weer meer mag. Het werken op deze manier bevalt verder prima. En ook als er zaken op IT-gebied even niet vlekkeloos gaan, is dat na een telefoontje met de ServiceDesk meestal snel verholpen.”

Adequate ondersteuning

In 2019 verhuisde de KNKB als eerste ViaData-klant haar data naar de OmniCloud. Daar plukt de organisatie nu de vruchten van. “Verhoudingsgewijs zijn we een kleine club, maar het regelen van alle competities en kampioenschappen voor 109 verenigingen en een kleine 10.000 leden vraagt om adequate ondersteuning. Zowel onze verenigingen als medewerkers bevinden zich namelijk verspreid over Friesland. Daarom is het handig dat onze mensen altijd en overal toegang hebben tot de data. Dat het beheer van onze werkplekken volledig op afstand gebeurt, maakt dat er bovendien snel geschakeld kan worden”, aldus van der Meulen.

Contractondertekening ViaData en KNKB

Bijzonder object

Alle data van de KNKB is ‘hoog en droog’ ondergebracht in de ViaData Toren, het veiligste datacenter van Fryslân. Dit is namelijk de plek waar vanuit de ViaData OmniCloud wordt gehost. Tanghe vertelt: “Toen we besloten onze werkplekken vanuit de OmniCloud te laten beheren, is daar op feestelijke wijze aandacht aan besteed met ondertekening in de Toren. We vinden het een bijzonder object en zijn van plan om, zodra het weer is toegestaan, daar nog eens met relaties en sponsoren een speciale bijeenkomst te organiseren.”

Jarenlange relatie

Voor de medewerkers van de KNKB verzorgt ViaData niet alleen de ICT-infrastructuur, ook dragen we als sponsor zowel de sport als de bond al jarenlang een warm hart toe. Sinds 2019 mogen we ons daarnaast IT-supplier van de organisatie noemen. Voor de KNKB is de verbinding met sponsoren cruciaal. Tanghe: “Juist in tijden van corona is het een uitdaging om alle sponsoren – ongeveer 65 bedrijven – aan ons te blijven binden. Door de huidige situatie moeten we namelijk veel kritischer kijken hoe we onze sponsore meerwaarde kunnen blijven leveren. We zijn blij met alle betrokkenheid en hopen ook de relatie met ViaData nog lange tijd te kunnen voortzetten.”

De sport

Kaatsen is een van de oudste nog beoefende balsporten. Alhoewel het vaak als ‘typisch Friese’ sport wordt gezien, wordt het, in diverse varianten in meer dan 50 landen en landstreken beoefend, onder andere in België, Frankrijk, Spanje, Baskenland, Valencia, Italië en de Verenigde Staten. Buiten Friesland telt Nederland 4 kaatsverenigingen die allemaal zijn opgericht door ‘Friezen om Utens’.

Gerelateerde klantcases:

Deel deze klantcase

Menu