SIP Trunking als alternatief voor de uitfasering ISDN 15/20/30

Op 1 oktober 2021 valt definitief het doek voor de traditionele telefoondienst ISDN (15, 20 en 30). Dat betekent dat ook de traditionele telefooncentrale komt te vervallen. De meeste organisaties hebben hun telefonie inmiddels al overgeplaatst naar een hosted centrale, ook wel VoIP (Voice over IP). Daarentegen heeft een kleine groep recentelijk nog geïnvesteerd in een traditionele telefooncentrale of is de huidige centrale nog niet afgeschreven. Voor deze bedrijven bestaat een hybride oplossing om voorlopig tóch gebruik te blijven maken van bestaande middelen (hardware) in combinatie met hosted telefonie: SIP trunking. Lees hieronder over de voordelen.

SIP Trunking als alternatief

Met het verdwijnen van ISDN is overstappen op hosted telefonie – ook wel Voice over IP (VoIP) – de meest voor de hand liggende optie. U heeft daardoor geen telefooncentrale op locatie meer nodig, zorgt voor optimale bereikbaarheid en bespaart op uw telefoonkosten. Bellen via het internet is bovendien snel, veilig en flexibel en dus kiest u voor een toekomstbestendige oplossing. Er zijn daarentegen een paar redenen waarom u de huidige telefooncentrale van uw organisatie nu nog niet kunt of wilt vervangen:

  • De overstap naar hosted telefonie brengt een investering in nieuwe hardware met zich mee, welke u op dit moment (nog) niet wilt maken.
  • Recentelijk heeft u nog in uw (bestaande) telefooncentrale geïnvesteerd en onvoldoende afgeschreven.
  • U bent tevreden met uw huidige telefonieoplossing en mist (nog) geen functionaliteiten die alleen mogelijk zijn met VoIP.

Heeft u één of meer van bovenstaande opties aangevinkt, dan biedt SIP Trunking een goed alternatief, waarmee u de overstap naar 100% hosted telefonie kunt overbruggen. Hiermee doet u als het ware een upgrade van uw huidige telefooncentrale. Zo kan uw huidige systeem – afhankelijk van het merk, type en de leeftijd – misschien nog jaren mee, terwijl u toch al gebruik maakt van de moderne toepassingen.

Een betrouwbare SIP Trunk kiezen

Er bestaan ook VoIP-centrales die werken met een fysieke server op locatie waar een SIP Trunk op wordt aangesloten. Dit soort centrale is niet provider-gebonden. Hierdoor kunt u vrijwel elke SIP Trunk van een willekeurige VoIP-provider gebruiken. Desondanks is de keuze voor een goede SIP-provider essentieel; als het ten koste gaat van uw bereikbaarheid heeft u de investering alsnog voor niets gedaan.

Hosted telefonie van ViaData

Met de verschuiving van de traditionele telefooncentrale naar hosted telefonie is spraakverkeer data geworden. Deze (big) data kunt u als organisatie slim benutten. Zo krijgt u beter inzicht in uw bedrijfsproces en kunt u er verbeteringen in doorvoeren. Vanwege onze benadering van telefonie vanuit een data-perspectief, zorgen wij voor optimale integratie van alle communicatie binnen uw bedrijf. Naast de ondersteuning aan onze eigen klanten worden wij, vanwege onze specialistische VoIP kennis, regelmatig door collega ICT-dienstverleners gevraagd om hulp bij telefonie-vraagstukken van hun klanten.

Ongeacht de complexiteit van uw organisatie, groot of klein, helpen wij bij het zo optimaal mogelijk inrichten van uw telefonie. Meer weten? Vul hieronder uw gegevens in en ik neem contact met u op.

 

– Kees Rozema, Accountmanager bij ViaData

Vrijblijvend advies inwinnen

Benieuwd of SIP Trunking een geschikte oplossing biedt voor uw organisatie? Laat uw gegevens achter op onderstaand formulier. Wij nemen contact met u op om de mogelijkheden met u te bespreken.